Vi har stor förståelse för att du som glömt något på tåget är angelägen om att få det tillbaka så snabbt som möjligt. Vi gör vårt yttersta för att hjälpa dig. Nedan har du svaret på ett antal vanliga frågor som kommer in till oss.
- Hur stor är chansen att mitt förlorade gods kommer in till er?
Det finns en stor chans, men tyvärr försvinner en del kvarglömda saker. Gör en noggrann beskrivning av det du glömt så att matchningen blir så bra som möjligt. Det ökar din chans. - Var tar det som inte kommer in till er vägen?
Vi kan tyvärr inte svara på det. Vi har bara kontroll över det som lämnas in till oss. - Finns det något mer ni kan göra för att skynda på?
Tyvärr inte. Räkna med att det tar minst 3-6 dagar innan det som hittats kommer till oss. Du kommer få ett mejl om det kommer in något som matchar mot din anmälan. - Vad beror det på att de tar tid innan det kommer in till er?
Det beror på att tågen är i rullning och att tågpersonalen ibland åker långa sträckor innan de har möjlighet att lämna ifrån sig kvarglömda saker. Städningen görs bara vid vissa stationer. Vi jobbar så snabbt vi kan men det kan tyvärr ta några dagar innan det är på plats i våra hyllor. - Kan man inte få veta om det hittats innan de kommer in till er?
I dagsläget har vi ingen möjlighet att eftersöka föremål innan de har inkommit till någon av våra hittegodsavdelningar. - Det saknas saker i den väska som jag fått tillbaka av er, vad skall jag göra nu?
Det du fått från oss är det som lämnats in. Du måste kontakta ditt försäkringsbolag om du vill ansöka om ersättning för det som saknas. - Hur lång tid tar det innan ni hör av er?
Så fort vi får en matchning mellan det som lämnats in och anmälts som borttappat skickar vi ett mejl på den adress som du uppgett. Det tar olika lång tid att få in hittegods beroende på var i landet det hittas. En tumregel är mellan 2 och 5 dagar. - Hur ofta får ni gods till er?
Dagligen i Göteborg och Malmö. - Mitt gods hamnade på ett helt annat ställe än jag glömde det. Hur kommer det sig?
Det beror på att tågen är i rullning. Godset tas av där man hittar det och lämnas sedan till någon av våra insamlingsplatser. - Hur många dagar tar det ta ifrån att ni skickar mitt gods tills jag kan hämta ut det på posten?
Enligt Postnord skall det ta högst tre vardagar. - Vem kontaktar jag för frågor kring frågor om behandling av mina personuppgifter och eller mina rättigheter enligt GDPR?
För frågor om behandling av dina personuppgifter kopplade till ditt användarkonto, kontakta MissingX.För frågor om behandling av dina personuppgifter kopplade till din online-förfrågan kan du vända dig till antingen MissingX eller Sodexo.
För frågor om behandling av dina personuppgifter kopplade till registrering av hittegods, t.ex. i samband med hantering av ID-kort, mediciner eller vid manuell förfrågan av kvarglömda saker via Sodexo, kontakta Sodexo.
För mer information, läs gärna MissingX integritetspolicy eller Sodexos integritetspolicy.
I vissa fall registrerar även SJs personal hittegods och hanterar utlämning. För frågor om behandling av dina personuppgifter kopplade till SJs registrering av upphittade föremål och hantera utlämning, kontakta SJ på dataskydd@sj.se.
För mer information om hur SJ behandlar personuppgifter, läs gärna SJs informationstext angående hantering av personuppgifter.